ما و بازي بي پايان بازي ها
اخبار و مطالعات حکایت از این دارد، که یک پنجم کاربران بازیهای رایانهای در تمام دنیا، ایرانیان هستند. به این معنا که کشور ایران با وجود سهیم بودن یک درصد از جمعیت دنیا، 20 درصد از کاربران بازیهای رایانهای را به خود اختصاص داده است.
بازی های رایانه ای و بازی های موجود روی تبلت و گوشی های هوشمند علاوه بر سرگرمی برای کاربر خود، هرکدام تاثیرات وتخریبات خاص خود را پس از مدتی نشان خواهند داد.
یکی از این بازی ها “Clash of Clans” می باشد.
این بازی که به یکی از پرطرفدارترین بازیهای رایانهای در میان جوانان و خانوادههای ایرانی تبدیل شده است، علاوه بر ایجاد حداقل 20 آسیب در حوزه روانشناسی یک بازی اعتیاد آور و مخرب شناخته شده است.
در “کلش آف کلنز” همه کاربران باید تخریب کنند و بیرحم باشند به همین دلیل است که در روند این بازی ضعیف ترها، زودتر مورد آسیب قرار میگیرند (و این همان اصلی است که در قانون جنگل حکمفرما است) از این رو افراد وارد شده به فضای بازی، به طور مداوم نگران این هستند که قلعه شان مورد دستبرد قرار نگیرد.
اخبار و مطالعات حکایت از این دارد، که یک پنجم کاربران بازیهای رایانهای در تمام دنیا، ایرانیان هستند. به این معنا که کشور ایران با وجود سهیم بودن یک درصد از جمعیت دنیا، 20 درصد از کاربران بازیهای رایانهای را به خود اختصاص داده است.
بازی های رایانه ای و بازی های موجود روی تبلت و گوشی های هوشمند علاوه بر سرگرمی برای کاربر خود، هرکدام تاثیرات وتخریبات خاص خود را پس از مدتی نشان خواهند داد.
یکی از این بازی ها “Clash of Clans” می باشد.
این بازی که به یکی از پرطرفدارترین بازیهای رایانهای در میان جوانان و خانوادههای ایرانی تبدیل شده است، علاوه بر ایجاد حداقل 20 آسیب در حوزه روانشناسی یک بازی اعتیاد آور و مخرب شناخته شده است.
در “کلش آف کلنز” همه کاربران باید تخریب کنند و بیرحم باشند به همین دلیل است که در روند این بازی ضعیف ترها، زودتر مورد آسیب قرار میگیرند (و این همان اصلی است که در قانون جنگل حکمفرما است) از این رو افراد وارد شده به فضای بازی، به طور مداوم نگران این هستند که قلعه شان مورد دستبرد قرار نگیرد.
به عقیده صاحب نظران، سیاست گذاران و روان شناسان، این بازی نه تنها با آموزههای اخلاقی، دینی و فرهنگی سرزمین ایران سنخیتی ندارد، بلکه روحیه تخریب گری را تقویت کرده و زمینه بیقراری و استرس را در افراد بهوجود میآورد. روان شناسان ضمن هشدار جدی به خانوادهها “نبرد قبایل” را؛ جنگ با تمام مفاهیم متعالی و زیبای انسانی در زندگی بر شمردند.
علاوه بر این تأسف بیشتر آنجا است که هر چه سطح موفقیت فرد بازیکننده بالاتر میرود بر میزان استرس و اضطراب او افزوده میشود؛ زیرا ولع و هیجان بیشتری برای ادامه بازی و رسیدن به مراحل بالاتر پیدا میکند به گونهای که اکثر فعالان این بازی معتقدند در مراحل پایین، راحتتر میتوان از این بازی صرف نظر کرد، اما هرچه به مراحل بالاتر نزدیک میشوند، قدرت انصراف از ادامه بازی را از دست خواهند داد.
به عقیده دکتر “علی اکبر ارجمند نیا” – روانشناس تربیتی و دانشیار دانشگاه تهران، این بازی برخلاف بازیهای رایانهای که تا پیش از این معمول بود و به صورت انفرادی انجام میشد، معمولاً به صورت اشتراکی انجام میشود. اگرچه که میتوان به صورت انفرادی نیز به بازی “کلش آف کلنز” پرداخت. از این رو این بازی هم مضرات بازیهای رایانهای فردی و هم مضرات بازیهای رایانهای گروهی را به همراه خواهد داشت.
“کلش آف کلنز” در قالب یک شبکه اجتماعی نیز ایفای نقش میکند؛ چراکه امکان ارسال پیام در فرآیند این بازی فراهم شده است تا کاربران در خصوص بازی تبادل نظر کرده یا به گفتوگو بپردازند. این در حالی است که در اکثر موارد مشاهده شده افراد از این امکانات برای صحبت کردن در مورد مسائل خارج از بازی استفاده میکنند؛ که این ویژگی از بازی نیز، یک تهدید جداگانه محسوب می شود.
یکی دیگر از ویژگیهای بازی “کلش آف کلنز” این است که علاوه بر سپری کردن وقت و زمان برای رسیدن به مراحل بالاتر، میتوان با پرداخت هزینهای مشخص، در مدت زمان کوتاهی به مرحله مد نظر کاربر، راه پیدا کرد که به عقیده دکتر ارجمند نیا، در هر دو مورد، فرد بازنده است. چرا که فرد در انتخاب اول وقت گران قیمت خود را از دست میدهد و در انتخاب دوم، پولی که برای به دست آمدن آن زحمت کشیده، به هدر میرود.
در این بازی بشدت اعتیاد آور و وقت گیر، سطح خودآگاهی کاهش پیدا کرده و به همین دلیل فرد متوجه گذر زمان و کاری هایی که در طول مدت بازی انجام داده شده، نیست. (معمولاً خطاهای افراد در نتیجه بیقراری، خستگی و نداشتن خود آگاهی سر میزند) به همین دلیل است که بسیاری از والدین اظهار میکنند، فرزند شان با اینکه ساعتها مشغول بازی بوده است ولی تصور میکند کمتر از 30 دقیقه سرگرم بوده است.
و
همچنین آنچه در سایر بازیها وجود نداشته و جزء و مضرات بازی “جنگ قبایل” به حساب میآید این است که در سایر بازیهای رایانهای، شروع و ادامه بازی در اختیار کاربر است. در حالی که در این بازی شروع مجدد بازی به اختیار فرد نیست زیرا بازی از سوی سایرین در حال انجام است و هر لحظه امکان حمله آنها وجود دارد.
کانون متزلزل شده بسیاری از خانوادهها به واسطه این بازی نگرانکننده نیز حائز اهمیت است. چراکه نهاد خانواده برای به آرامش رسیدن و فراهمسازی فضای روانی مناسب؛ نیازمند وقت گذاشتن همه اعضا است در حالی که این بازی از اعضای خانواده، شخصیتهایی در خود تنیده میسازد، به ساختار خانواده و دایره مسئولیتهای پدر ومادر خدشه وارد میکند و در نهایت به سردی روابط میان زوجین میانجامد.
در طول این بازی مخرب، فرد تلاش می کند از قلعه خود محافظت کرده ضمن اینکه به تخریب قلعه های اطراف خود بپردازد و با تخریب بیشتر به غنایم بیشتری دست پیدا کند در حالی که در جامعه انسانی و به دور از فضای مجازی، نوعدوستی شرط موفقیت و پیشرفت و کسب آرامش در زندگی خواهد بود
راهکار
این بازی به گونه ای طراحی شده که در صورت حمله قبایل دیگر، به کاربران هشدار داده می شود بسرعت خود را در جریان بازی قرار دهند و به تخریب بپردازند. دکتر علی اکبر ارجمند نیا توصیه کرد: امکان هشدار دهنده را غیر فعال کنند و یقین داشته باشند هر زمان مانع ضرر شوند، منفعت کسب می کنند.
وی به والدین پیشنهاد کرد از کنار این بازی مخرب به سادگی عبور نکنند و به هر ترتیبی شده سعی کنند فرزندان خود را از آن دور کنند. البته انتظار این را داشته باشند که نتوانند به سادگی از پس این کار برآیند، زیرا باید به خاطر داشته باشند اعتیاد به این بازی درست مانند اعتیاد به مواد مخدر عمل می کند و فرد معتاد به تنهایی قادر به نجات و بیرون کشیدن خود از ورطه تباهی نیست و نیاز مند کمک اطرافیان خواهد بود.